"אני אוכל/ת רק מתוקים ומשקאות דייט. איך זה שאני עדיין משמין/ה?"
הגורמים להשמנה כידוע לנו הם רבים: חוסר פעילות גופנית, או פעילות גופנית "לא נכונה" עבורנו, תפריט לא מאוזן, גורמים הורמונליים, וכ"ו.  רבים הם הנשים והגברים המגיעים אלי למרפאה ומספרים לי שהם לא אוכלים מתוקים, זאות אומרת אוכלים… אבל ממותקים מלאכותית כמו לדוגמה משקאות דייט.
אז בואו נספר לכם מה מתפרסם בספרות המקצועית בנושא ממתיקים מלאכותיים (וזהו רק קצה הקרחון) ואולי זה יעזור לכם להבין כמה דברים.
ממתיקים מלאכותיים ואכילת יתר
ממתיקים מלאכותיים יכולים להפריע ליכולת הטבעית של הגוף לשפוט מתי להפסיק לאכול, לפי חוקרים באוניברסיטת פרדו. האבולוציה לימדה בני אדם שמאכלים מתוקים הם בעלי אנרגיה זמינה לגוף ומכילים הרבה קלוריות, כך כאשר הלשון טועם מתיקות, הגוף "מתכונן" עבור קבלת המזון העתיר קלוריות. אם הקלוריות אינם מגיעות עם המוצר הממותק באופן מלאכותי, מנגנוני העיכול פועילים כדי לחפש קלוריות אלה במקום אחר. זה מוביל לאכילת יתר וכתוצאה גורם לעליה במשקל  ולהשפעות בריאותיות שליליות ורציניות, לסכרתיים וללא-סכרתיים כאחד.
אספרטיים – הממתיק המלאכותי המושלם, האמנם?
מאכלים דיאטטיים ומשקאות קלים משווקים כמוצרי דיאטה לכל דבר, מוצרים שאמורים לעזור לכם לרדת במשקל ולשמור על בריאותכם. אך הידעתם שמחקרים מעידים על כך שממתיקים מלאכותיים (הקיימים בשפע במאכלים אלו) גורמים דווקא לעלייה במשקל ולא לירידה? !!!!
אספרטיים, הממתיק המלאכותי הנפוץ ביותר שהוכתר ככימיקל הפלא – טעים כמו סוכר ובלי קלוריות, דווקא גורם להשמנה, משפיע לרעה על רמות הגלוקוז בדם והרגישות לאינסולין ועשוי לגרום לקשת רחבה של בעיות בריאות אחרות.
אספרטיים גורם לעלייה ברמת הסוכר בדם
במשך 30 השנים האחרונות, נעשו מחקרים רבים המעידים על הקשר שבין ממתיקים מלאכותיים לעלייה במשקל. כך למשל נמצא כי חשיפה כרונית לאספרטיים החל משלב טרום הלידה משפיע לרעה על מדדי הגלוקוז בדם (אחד הגורמים הנפוצים להשמנה) ועל יכולות הלמידה והזיכרון בעכברים. מחקרים נוספים קשרו צריכה קבועה של מאכלים המכילים אספרטיים (מוצרי דיאטה "ללא סוכר") לעלייה מחודשת במשקל לאחר השגת משקל בריא. וזאות כי לא למדנו לאכול ללא מתוק אלה החלפנו את הסוכר במוצר כימי הדומה לו בטעם.
 
מה הוא בעצם אספרטיים?
אספרטיים מורכב משלושה רכיבים:
• 50% פנילאלין (phenylalanine)
• 40% חומצה אספרטית (aspartic acid)
• 10% מתנול (methanol) –  כזה שיש בדלק של המכונית…
כשאספרטיים נחשף לחום (בקפה למשל) או מאוחסן זמן רב הוא מתפרק למטבוליטים, אחד מתוצרי הלוואי של תהליך זה הוא דיקטופפרזין (Diketopiperazine – DKP) מטבוליט רעיל שלרוב לא מצוי בתזונה שלנו, ההשפעה של המטבוליטים השונים אינה ידועה, עם זאת, ההיגיון הבריא אומר שכל חומר שלרוב לא נמצא במזון ככל הנראה לא בדיוק מתאים לאכילה אם אתם מעוניינים לשמור על בריאות אופטימאלית.
אספרטיים באמת גורם להשמנה ובעיות בריאות אחרות?
שמירת על כמות מאוזנת שלהפרשת האינסולין היא המפתח לבריאות טובה מכיוון שעמידות לאינסולין מלווה כמעט כל מחלה כרונית קיימת, כמובן ובעיקר סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים).
מחקר אחד גילה שארוחת בוקר שהוגשה לקבוצת גברים חולי סכרת שהכילה אספרטיים בין המרכיביםהעלתה רמות אינסולין באותה מידה כמו ארוחה זהה אבל שהכילה סוכרוז (סוכר) במקום אספרטיים, אפילו שהארוחה עם אספרטיים היתה בעלת 22% פחות קלוריות, 10% פחות פחממות, ואינדקס גליקמי נמוך יותר! הקשר בין רמות אינסולין גבוהים בדם לבין השמנה הוא ידוע. הראיות מציגות שממתיקים מלאכותיים למעשה עלולים להחמיר את המצבים שהם  אמורים לשפר — בעיקר השמנת יתר, סוכרת —  מדהים למדי.
מאז תחילת השימוש התעשייתי באספרטיים הוא נקשר למגוון בעיות בריאותיות המחמירות או מופיעות בעקבות צריכת החומר למשל: גידולי מוח, טרשת נפוצה, אפילפסיה, תסמונת העייפות הכרונית, פרקינסון, אלצהיימר, לימפומה, פיברומיאלגיה, כאבי ראש מיגרנוטיים, הרעלת כבד וסוכרת. מחקר אחד מצא קשר אפשרי בין החמרה של תסמיני פיברומיאלגיה ותסמונת המעי הרגיז לבין צריכה של אספרייט (אחד המרכיבים העיקריים של אספרטיים) ומונוסודיום גלוטומט (MSG). שני החומרים נחשבים לאקסיטוטוקסיים, חומרים הגורמים לגירוי של נוירונים במוח עד לתמותה שלהם.
פגעי האספרטיים זכו לאחרונה אפילו להתייחסות מהוועדה העליונה של האיחוד האירופי (European Commission) אשר ביקשה מרשות המזון והבטיחות האירופית (European Food Safety Authority) לזרז את ההערכה המחודשת של בטיחות האספרטיים במזון שתוכננה במקור לשנת 2020.
האם יש אלטרנטיבות בטוחות ובריאות לסוכר?
הרעיון של לשמור על המאכלים המתוקים מבלי לשלם את המחיר "על המשקל" ובבעיות בריאות אחרות בהחלט עיקש.
האסטרטגיה הטובה ביותר היא ירידה בצריכת הסוכר ואכילה נכונה בהתאם לגנטיקה והביוכימיה שלכם, לתת לגופכם את מקור האנרגיה הנכון עבורו ולוודא שאתם צורכים מספיק שומנים באיכות גבוהה, ויטמינים ומינרלים מצריכת פירות וירקות בשפע, וחלבונים בהתאם למשקל גופכם. ברגע שהגוף שלכם יקבל את "הדלק" הנכון עבורו, החשק למתוק ילך וידעך במהרה. אם עדיין יש לכם חשק עז למתוק, סימן שעליכם להמשיך ולשאוף למציאת ה"דלק" הנכון עבורכם, ולבדוק האם החשק הזה קשור לחוסר איזון הורמונלי, מתח מתמשך או מצבים ריגשיים.
אם אתם זקוקים לממתיק, עדיף להשתמש בממתיקים טבעיים ולא מאוד מעבדים כמו סילן, מייפל, סירופ אגבה, סטיביה או סוכר קנים אורגני, ממתיקים טבעיים ובטוחים, כמובן בזהירות על הכמויות…כפית כאן, כפית שם.  אך אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה, סוכרת, כולסטרול גבוה או משקל עודף ויש לכם עמידות גבוהה לאינסולין בהחלט מומלץ להימנע מכל הממתיקים.
בטינה ססמסקי, ND, CLH
מקורות:
• Effects of neonatal exposure to monosodium glutamate and aspartame on glucose homeostasis.Collison et al.
• Studies Repeatedly Find Aspartame Causes Weight Gain  – Mercola J
• Modern Nutrition in Health and Disease – Maurice Shils, Shike and Olson
• Effects of carbohydrate sugars and artificial sweeteners on appetite and the secretion of gastrointestinal satiety peptides. Steiner RE et al